Newsshark

Ikea öppnar ny butikstyp i Paris

Ikea fortsätter satsa på stadskärnorna med en ny butik på 5.000 kvadratmeter i centrala Paris. Stadsnära butiker och e-handel står i fokus för strategiarbetet de kommande åren enligt Ikea Groups nye financhef Juvencio Maetzu.

Möbeljätten Ikea drar upp tempot i förändringsarbetet, bara några månader efter att grundaren Ingvar Kamprad gick bort.

Tidigare i april meddelade bolaget att den senaste strategiska planen ska verkställas på tre år istället för de sedvanliga fem åren. Det inkluderar fler tester med specialbutiker i stadskärnor, likt den tillfälliga köksbutik som dök upp i centrala Stockholm i början av hösten och som nu förlängts ytterligare två år.

Till sommaren ska Ikea också öppna en ny sorts stadsbutik intill Madeleinekyrkan i centrala Paris, ett stenkast från Place de la Concorde och Louvren.

Butiksytan sträcker sig över 5.000 kvadratmeter, en dryg fjärdedel av ett genomsnittligt Ikea-varuhus. Men till skillnad från tidigare testbutiker ska utbudet vara brett enligt Ikea Groups nya finanschef Juvencio Maetzu som tillträdde i februari.

“Den kommer ha mer av det fullständiga sortimentet, det kommer inte vara en specialaffär”, säger han när Di träffar honom i Stockholm.

Han kommer närmast från posten som landschef i Indien, där han under sex års tid basade över Ikeas etablering i landet. Lärdomarna från Indien var många enligt Juvencio Maeztu.

“Det har hjälpt oss att verkligen utmana hela vår kostnadsstruktur för att hitta ett bättre sätt att säkerställa ett lågt pris”, säger han.

Hela utbudet kommer inte att finnas tillgängligt i Parisbutiken och kunder som vill köpa möbler kommer att få hämta ut dem i ett lager utanför staden. Men e-handeln, som i dag står för 5 procent av Ikea Groups försäljning, ska kompensera för resten.

“Vi kommer inte att kunna förlägga den stora blå lådan inne i en stad men om du lägger till alla de digitala lösningarna kommer kunden kunna ta del av hela sortimentet även i stadskärnorna”, säger Juvencio Maetzu.

Han medger att det finns en utmaning med tunnare marginaler i satsningen på e-handel men vidhåller att omnikanalstrategin handlar om tillgänglighet.

“Det handlar inte om vilken del som är lönsam och vilken som inte är det. Kunden tänker inte så. Jag tycket att det är väldigt viktigt. Om vi inte tänker på samma sätt som kunden blir vi för inåtvända”, säger Juvencio Maetzu.

Han säger att grundaren Ingvar Kamprad var mån om att till vara på en kris.

“Det är en förändring där vi måste ta nästa steg nu för att vara närmare kunden. Ju närmare du är kunden, desto mer kommer du att växa”, säger finanschefen.

Ikea Group redovisade en omsättningstillväxt på 1,7 procent förra året räknat i euro. Det kan jämföras med en genomsnittlig omsättningsökning på strax över 7 procent per år för de föregående fem åren.

”Vi ser att detaljhandeln i världen förändras och det rör sig snabbt. Det är viktigt att kännas vid det, annars är man i förnekelse. Men vi kommer från en stark finansiell position. Bolaget och varumärket är starkt”, säger Juvencio Maetzu.

Leave a Comment