Newsshark

Jörg Bassek var åtta kilometer från Herculesplanets olycksplats i Kebnekaise

Ett norskt transportflygplan av typen C-130 Hercules havererade år 2012 strax under och väster om kammen mellan de sydliga och norra topparna av Kebnekaise. Planet tillhörandes det norska luftförsvaret var på en NATO-övning på väg till Kirunas flygplats. På planet var det fem norska militärer som omkom i kraschen.

Orsakerna till haveriet

Den 22 oktober 2013 publicerade statens haverikommission en slutrapport över olyckan. Olyckans orsak var inte på grund av tekniska fel på flygplanet eller övrig utrustning. De huvudorsaker som pekats ut i rapporten är felaktig flygledning i det svenska luftrummet i form av otillräcklig kunskap om terrängen, samt brister i förberedelsen inför flygningen av planets besättning. 

Rapporten säger att flygplanet beordrats av Kirunas flygledare att sänka sin höjd till en nivå som var lägre än Kebnekaises högsta toppar. Besättningen hade heller inte kontrollerat att den anvisade flyghöjden var för låg. 

Olycksplatsen

Vrakresterna hamnade på Rabots glaciär på kammens västra sida, men det var även endel vrakdelar på storglaciären på östra sidan.

Den certifierade fjälledaren Jörg Bassek var bara åtta kilometer från olycksplatsen vid Kebnekaise. Där var han tillsammans med en grupp internationella turister för att genomföra en fjällvandring under en hel vecka. De såg planet flyga på en väldigt låg höjd trots de starka vindarna och dåliga vädret. Kraschen hördes eller syntes inte, utan det var först vid fjällstugan som stugvärden hade berättat att ett flygplan hade försvunnit från radarn. Därefter dök helikoptrar och snöskotrar från militären och fjällräddningen upp sökandes efter det försvunna planet.