Under 1930 startade Tielman sina produktioner av bakartiklar i Lidköping. Nu exporterar Tielman flera miljoner bakartiklar runt hela Europa varje dag. Då efterfrågan för formar ökar har konkurrensen bar blivit hårdare. Tielman försökte sätta upp ett digitaliseringsprojekt för att försöka sänka produktionskostnaderna. Men det verkade som att rörelselån i banken inte var så självklart.
För att försöka lösa problemet så försökte Tielman kontakta EKN (ExportKreditNämnden) för rådgivning och där de hittade en helt ny lösning som Tielman fångade på direkt.
Samarbetet mellan EKN och EIF (Europé Investment Funds) tog tillsammans 80 procent av bankens risk så att Tielman kunde röra sig fritt och sedan kunna fortsätta växa.
”Nu kan vi fortsätta utveckla nya produkter och stärka verksamheten mot våra eurpeiska konkurrenter. Vi ser också att hög kvalitet står sig bra på marknaden, viket är en stor konkurrensfördel vi kan dra nytta av” säger Björn Tielman avslutandes till Dagens industri.
Mål
Tielmans mål är att efter kundens behov designa bakartiklarna helst också någon som sticker ut från alla andra formar, samt att bakartiklarna ska vara bra för miljön då om det kastas ska vara helt biologiska nedbrytande.